Оцінка блогу

Доброго ранку, доброго дня! Доброго вчора, сьогодні, щодня!

Доброго ранку, доброго дня!                 Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Хай не псується Ваш настрій ніколи , З радістю завжди ступайте до школи, Хай Вам всміхаються діти щодня! Доброго ранку, доброго дня!

вторник, 2 декабря 2014 г.

Тема  досвіду: " Інтерактивні методи навчання на уроках хімії як засіб підвищення якості навчально-виховного процесу".
Адреса досвіду: П'яновицька СЗШ I-III ст.,Самбірськийр-н, Львівська обл..
                          Проблемно-opiєнтовний аналіз діяльності
    Основною метою оновлення змісту шкільної освіти у відповідності до нового «Державного стандарту базової i повної загальної середньої освіти» є переорієнтація освіти зi знанневої парадигми на діяльнісну, а саме: формування особистостей не з енциклопедично розвинутою пам'яттю, а з гнучким розумом, з швидкою реакцією на все нове, з потребами подальшого пізнання, з творчими здібностями, умінням висловлювати власну думку щодо прочитаного, виявляти ставлення до певних подій, фактів,  вміння оцінити наукове відкриття, порівнювати i робити узагальнення. Завдання школи-допомогти кожному учневі якомога раніше розпізнати свої здібності та спрямувати його діяльність на узгоджене використання інтелектуального потенціалу,забезпечивши якісне навчання та формування ключових компетентностей.А вміння використовувати набуті знання та бажання поповнювати їх самостійно є основною умовою успішної адаптації людини у динамічних умовах навколишнього середовища. В умовах становлення і розвитку високотехнологічного інформаційного суспільства в Україні виникає необхідність підвищення якості та пріоритетності шкільної природничо-математичної освіти ,обов’язковою складовою якої є хімічний компонент.
  Хімія-одна з найлогічніших наук, що є не тільки основою науково-технічного прогресу ,але й сприяє зростанню загальної культури людини.Хімія як наука відіграє провідну роль у розв’язанні таких глобальних проблем як зміна клімату,забезпечення надійних джерел чистої води, продовольства й енергії ,підтримки здорового стану довкілля в інтересах людства.Без розвитку хімії неможливий розвиток паливно-енергетичного комплексу, металургії ,транспорту ,зв’язку, будівництва, електроніки, сфери побуту тощо.Усвідомлюємо, що саме завдяки розвитку фундаментальних та прикладних напрямків хімічної науки виробляються лікарські препарати, паливо, метали і більшість промислових товарів.Тому основна мета діяльності вчителя хімії-підняття престижу хімічної науки та популяризація хімічних знань на основі модернізації шкільної хімічної освіти.Реалізація цієї мети можлива лише за умови застосування інноваційних методів і технологій у процесі вивчення хімії, екологізації хімічних знань, забезпечення

інтегрованого підходу до формування системи природничих знань та основ хімічної безпеки.
  Ефективний спосіб реалізації цього завдання - інноваційні технології, які пробуджують потяг до самовизначення, самоусвідомлення, дають змогу зазирнути в себе i одночасно спрямовані на розвиток здатності учнів до спільної діяльності з учителем та між собою. К. Баханов, відомий вітчизняний вчений, зазначає: «Інноващйне навчання - альтернатива традиційному навчанню (...), воно являє собою систему, в якій навчальний процес є цілісною взаємодією двох рівноправних її учасників - учня та вчителя; основна мета -розвиток особистості та різноманітних форм мислення кожного учня...»1 . Про переосмислення ролі учня та вчителя у навчальному npoцeci говорить i О.Пометун: «Учитель не може зробити розумову працю за учнів, оскільки тільки вони здатні поєднати те, що чують i бачать, у значуще ціле».
Таким чином, головним  завданням своєї діяльності вбачаю формування творчої особистості учня, який у пpoцeci роботи над матеріалом максимально готовий до критичної, виваженої оцінки, обстоювання власної думки.
Для реалізації поставленої мети я використовую інноващйні технології, зокрема, інтерактивні, практично на вcix етапах уроку. Намагаюся вибудувати урок, що базуеться на алгоритмі: «від зацікавлення - через здивування - до захоплення i пізнання».
Обгрунтування актуальності досвіду
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбуваеться шляхом постійної, активної взаємодї вcix учнів. Це навчання, де i учитель, i учень є рівноправними, рівнозначними суб'ектами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, уміють та здійснюють. Учитель виступає як організатор процесу навчання, консультант, який ніколи не «замикає» навчальний процес на coбi. Головними в процесі навчання є зв'язки між учнями,їхня взаємодія та співпраця. Результати навчання досягаються взаємними зусиллями учасників процесу навчання, учні беруть на себе взаємну відповідальність за результати діяльності.
Така педагогіка співробітництва:
-найбільше відповідає принципам гуманізації та демократизації' освіти, активізації пізнавальної діяльності, забезпечуе партнерську діяльність


вчителя i yчнів, спрямовану на розв'язання системи навчальних i життєвих проблем;
    -виявляє індивідуальні здібності i нахили в учнів та створює сприятливі умови для подальшого їx розвитку, активізує процес особистісно-орієнтованого навчання й унеможливлює домінування одного учасника навчального процесу над іншим;
       -сприяє здобуванню знань учнями самостійною роботою думки; диференціює та індивідуалізує процес навчання; стимулює роботу з додатковою літературою; розвиває аналітичне мислення, вміння робити узагальнення; формує в учнів навички самооцінки та самоконтролю своєї навчальної діяльності.
Ось чому, я вважаю, що вибрана тема  роботи є актуальною.
Визначення провідної педагогічної  ідеї досвіду
Провідна педагогічна ідея досвіду — теоретично обгрунтувати й розробити інтегровану модель реалізації проблеми застосування інтерактивних методів навчання як одного iз шляхів підвищення ефективност уроків хімії.
Мета i цілi: формувати особистість, яка вміє репрезентувати себе, адаптуватися до незвичних життевих peaлій, обстояти власну точку зору i власну гідність, бути активною, ініціативною, наполегливою в досягненні поставленої мети, з швидкою реакцією на все нове, з потребами подальшого пізнання.
Технології  реалізації  провідної  педагопчної  iдeї  та  її  компонентів
Tepмін "інтерактивна педагогіка" відносно новий: його ввів 1975 року німецький дослідник Ганс Фрінц. Лінгвістичне тлумачення слова, представлене в іншомовних словниках, свідчить, що поняття "інтерактивність" прийшло до нас з англійської мови "inter" - взаємо-, "act" - діяти, отже можна пояснити як взаємодію  учнів, перебування їx у режимі бесіди, діалогу, спільних дій. Інтерактивним є метод, у якому той, хто навчається, є учасником, який щось здійснює, говорить, управляє, моделює, пише, малює тощо, тобто не виступає слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається, власноруч створюючи це.
Інтерактивна модель навчання - одна iз трьох типів навчання у сучаснній школі. Я.Голант ще в 60-х pp. XX ст. виділив активну та пасивну моделі навчання. Пасивна модель навчання - учень повинен засвоїти й відтворити матеріал,


переданий йому вчителем, текстом підручника тощо - джерелом правильних знань. Учні, як правило, не спілкуються між собою i не виконують творчих завдань. Активна модель навчання - учень виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем.
У популярному сьогодні посібнику «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання»3 цитуються три пpocтi твердження китайського філософа Конфуція (1ст.до н.е.) "Те, що я чую я забуваю. Те, що я бачу, я пам'ятаю. Те, що я роблю, я розумію", які обгрунтовують потребу людини в активному навчанні.. Дещо змінивши слова великого китайського педагога, українські вчителі  сформулювали кредо інтерактивного навчання:
"Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу i чую, я трохи  пам'ятаю.
Те, що я бачу, обговорюю, я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань i навичок.
     Коли я передаю знания іншим, я стаю майстром"
 I це важливо:   учні   сприймають інформацію за допомогою органів слуху (аудіали), органів зору (візували) й органів чуття (юнестетики). Досить часто один iз цих cnocoбів отримання інформації домінує, й людина використовує його постійно. I для того, щоб задовольнити потреби уcix учнів, навчання має бути різноманітним.
Опрацювання праць науковців, ознайомлення з досвідом вчителів, які
вивчають це питания, а також ана
ліз невеликих своїх доробок ,дозволили
зробити            висновок:            основні     шляхи    забезпечення ефективності запровадження інтерактивних технологій та методик навчання - це реалізація у навчально-виховному процесі  певних організаційно-педагогічних умов та дотримання певних вимог до структури уроку.
Серед організаційно-педагогічних умов, насамперед, необхідно виділити наступне: створення позитивної психологічної атмосфери в клaci niд час уроку, оптималъне облаштування навчального простору , запровадження в класі певних правил, норм праці, які мають бути прийняті для вcix учасників навчального процесу.
Застосування інтерактивних технологій висуває  i певні вимоги до структури уроків.  Як правило, структура таких занять бажає бути такою:
а) мотивація;

б) оголошення представления теми та очікування навчальних результатів;
в) надання необхідної інформації;
г)  інтерактивна вправа - центральна частина заняття;
д) підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку.
У своїй роботі найчастіше використовую модель уроку, яка базується на класичнiй і складаеться з трьох eтaпів .
1.                                            Активізація (очікування, окреслення мети);
2.                                            Усвідомлення (робота над темою уроку, змістово-пошукова діяльність);
3.                     Рефлексія (системно-узагальнювальна діяльність).

    На кожному етапі використовую інтерактивні вправи.
На етапі активізації увагу приділяю мотивації навчання i представления теми та очікування навчальних результатів.
Мотивація навчання допомогає учням поновити попередні знання, пробудити їхню цікавість i спонукати до пошуку, позаяк «...важливими є методи навчання. Але не менш важливим є i сам учень як особистість, його потреби, особливості, внутрішній психологічний  стан» . Про це ж говорить i О.Пометун, коли порівнюе мозок людини з комп'ютером, вважаючи, що i той, i інший треба "ввімкнути".
Я  використовую:
-  iгрові прийоми (наприклад, перепусткою на урок є слово-код: пропонується назвати термін з  попереднього  ypoку .Якщо в класі є діти, котpi не можуть швидко зорієнтуватись, знаходиться безліч бажаючих назвати слово-перепустку для них, що формує почуття взаємодопомоги);
-  проблемні запитання (наприклад, «Коли слабкий стає сильним?»);
-  хімічні диктанти
- евристичну бесіду, яка дозволяе перевірити глибину розуміння матеріалу,
контролювати процес засвоєння знань i виявлення можливих прогалин.
Представления теми та очікування навчальних результатів забезпечує розуміння змісту діяльності, тобто того, чого учні повинні досягти на ypoцi i чого від них чекає вчитель .
На етапі усвідомлення, безперечно, головну роль відіграє робота з текстом підручника.


Обов'язковим є надання необхідної інформації вчителем перед виконанням кожної інтерактивної вправи та презентація результатів роботи .
Ha  етапі  рефлексії  найчастіше пропоную:
-    побути учневі  у ролі явища або речовини
-    створити сенкан;
-    узагальнити знания за допомогою гронування;
-    закінчити речения: «Сьогодні на уроці я зрозумів...»
-    поставити запитання сусідові по парті
-  -прийом «Лови помилку»
-скласти візитівку речовини або явища
      Викладаючи хімію та біологію в 7-11 класах, використовую як традиційні уроки ,так і уроки з елементами інтерактивних технологій: це урок-казка, урок-подорож ,урок-гра та ін.Та головне вибрати не тип уроку, а форми роботи учнів ,викликати в них бажання вчитися.К.Ушинський висловлював думку :"Вчитель, який бажає щось міцно закріпити в дитячій пам'яті повинен турбуватися про те, щоб якомога більше органів чуттів –очі ,вуха ,голос, м'язові рухи, навіть якщо можливо, смак та відчуття запаху взяли участь в акті запам’ятовування.На жаль, не завжди вдається втілювати ці слова у практику на уроках хімії через відсутність приладів та реактивів.На уроках біології цього досягти набагато легше ,оскільки є порівняно більше наочності, таблиці ,макети, схеми.
 У 7,8 та 9 класах працюємо з учнями в зошитах з друкованою основою ,де досить демонстративно подані практичні та лабораторні роботи.
  При поясненні нового матеріалу намагаюся використовувати роботу з підручником,таблиці,дидактичні матеріали, складаємо з учнями опорні схеми(особливо на уроках біології) та конспекти.
 Ставлячи перед собою мету максимального засвоєння учнями програмового матеріалу, практикую використання різних видів вправ з елементами інтерактивних методик: робота в парах , робота в групах,вправа "Не зіб’юсь", "Третій зайвий"," Мозковий штурм "та ін..
Інтерактивне навчання посилює ініціативу учнів,розвиває вміння порівнювати, виділяти головне, робити висновки.
  Часто на уроках використовую ігрові та казкові моменти (це добре вдається у 7 та 9 класах під час вивчення ПеріодичноЇ системи- це було показано на відкритому уроці на тему "Періодичний закон та Періодична система хіміч-
них елементів" у 7 класі , у 10 класі під час вивчення неорганічних кислот учні складають візитівки та виступають у ролі кислот ,у 8 класі під час вивчення основних класів неорганічних сполук,у 7 класі на уроці біології під час вивчення будови клітин ). Учням подобаються рольові ігри ,складання презентацій та кросвордів,які я використовую для узагальнення матеріалу.Ігри спонукають дітей до творчості ,постійної активної взаємодії, комунікації, допомагають розкрити їх можливості та сприяють кращому засвоєнню матеріалу.
  Вважаю важливим індивідуальний підхід до учнів.Для дітей з середнім рівнем навчальних досягнень важливою умовою для доброго засвоєння знань є виконання великої кількості тренувальних вправ ,які навчають працювати за алгоритмом,готовими формулами.Тому ,важливим елементом на уроках вважаю використання робочих зошитів ,так званих "шпаргалок".
  Ще одним важливим та ефективним стимулом до розвитку та зміцнення знань вважаю роботу вчителя по створенню найширших можливостей для застосування на практиці здобутих учнями теоретичних знань.У своїй роботі намагаюся використовувати компетентнісний підхід до навчання, показати учням ,де в житті вони зможуть застосувати ті чи інші знання.Так, учні в процесі демонстраційного проведення практичних робіт можуть переконатися-все те, що викладено в підручнику має глибокі зв’язки з практичними сторонами життя .Наприклад ,очищення забрудненої кухонної солі (7 клас), приготування розчинів (9 клас) ,взаємоперетворення карбонатів та гідрогенкарбонатів (10 клас), властивості оцтової кислоти ,порівняння мильної дії мила ,виявлення крохмалю в картоплі (11 клас).
     Для перевірки знань широко використовую таку форму контролю знань як хімічні диктанти.Їх я проводжу майже на кожному уроці ,вони виконуються учнями у спеціальних міні-зошитах.Така форма контролю стимулює учнів готуватися до кожного уроку ,сприяє швидкому засвоєнню хімічної символіки, виробленню навичок написання формул речовин, вивченню біологічних термінів.
Працюючи над проблемою, я зрозуміла важливість поєднання різних педагогічних технологій. Як на сучасному уроці обійтись без IKT, які дають можливість отримання більшої     кількості, вийти на рівень засвоєння навчального матеріалу, що пов'язане з використанням зорової ї наочностїі, можливість моделювання i демонстрацй npoцесів, які не доступні для спостереження в умовах сільської школи.
Ефективним вважаю i метод проектів. Працюючи над створенням
прое
ктів, учні швидко навчаються критично мислити, чітко усвідомлювати, де i
яким чином можна застосувати набу
ті знания, генерувати свої ідеї, грамотно


працювати з інформацією, бути комунікабельними, постійно
самовдосконалюватися.                                                                             
Досвід моєї роботи переконує, що при такому підході не просто зростає зацікавленість предметом, а й значно покращуеться ycпішність.
      Звичайно, у роботі виникають певні проблеми та труднощі.На уроках хімії –це проведення лабораторних та практичних робіт на неналежному рівні через відсутність реактивів, не вдається досягти високих результатів у розв’язуванні експериментальних та розрахункових задач. Не  завжди вдається залучити всіх учнів до співпраці ,викликати в них інтерес та захоплення навчальним процесом ,застаріла  матеріально-технічна база кабінету.
  Результативність представленого досвіду
Інтерактивні методи навчання ефективні i результативні. Вони дають можливість:
-       підвищити мотивацію учнів до вивчення предмету;
-       краще засвоювати матеріал, підвищити якість знань;
-       активізувати пізнавальну діялнітсть учнів на уроках;
-       поглибити розуміння учнями явищ i процесів, що вивчаються;
-       якнайповніше реалізувати можливості кожного учня;
-       стимулювати інтелектуальні процеси : образне й абстрактне мислення, фантазію, творчу уяву
-       виховувати самостійність; убезпечує навчання від механічності;
-    дає можливість учню самореалізуватися та самозавердитися.
Moї  учні - переможці  районних конкурсів:
        Максимовська Вікторія-III місце у II турі Всеукраїнської олімпіади з хімії
2012-2013 н.р.
        Фарович Юлія –переможець районного конкурсу "Квітковий вернісаж“-2011 р.







Комментариев нет:

Отправить комментарий