Оцінка блогу

Доброго ранку, доброго дня! Доброго вчора, сьогодні, щодня!

Доброго ранку, доброго дня!                 Доброго вчора, сьогодні, щодня!
Хай не псується Ваш настрій ніколи , З радістю завжди ступайте до школи, Хай Вам всміхаються діти щодня! Доброго ранку, доброго дня!

среда, 3 декабря 2014 г.

ВІДКРИТИЙ  УРОК  У 7 КЛАСІ
Тема: Поняття про періодичну систему хімічних елементів Д. I. Менделеева.
Мета: -навчальна:ознайомити учнів iз структурою періодичної системи хімічних елементів. Дати уявлення про групи, підгрупи, періоди
-розвивальна:формувати вміння та навички користуватися періодичною системою.
-виховна:виховувати в учнів любов до праці, уміння працювати в гpyпi, колективі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок – казка
Методи :інтерактивні технології :рольові ігри, метод "мікрофон","не зібюсь ,вірю не вірю
Основні поняття та терміни:періодична система хімічних елементів, група, період
Обладнання:періодична система хімічних елементів, портрет Д. I. Менделеева.картки для вcix учнів з символами хімічних елементів,картки з написами номера групи та її назви
Девіз уроку:
Працюючи від душі ви зробите все i для близьких,
i для  себе, а  якщо ycпixy не буде,    працюйте ще.
(Д. I. Менделеев.)
Х1д уроку

I. Організаційна частина
Учитель: Хто черговий ?
Учень-елемент: Я - Цинк.
Учитель : Хто відсутній ?
Цинк : Сьогодні  немає інертних газів: Неону , Аргону , Ксенону та Криптону
УчительА що тралилось з ними?
Цинк: А це відомі ледарі xiмічнi, вони завжди прогулюють уроки. Вони завжди ситі й не хотять йти в школу.
Вчитель : Хто ще відсутній?
Цинк: Не мае ще Натрію та Хлору. Вони відкрили свій свій i тепер тісно пов'язані між собою. А Хлор та Гідроген так подружилися , що роз'їдають майже вci метали. Я також їх боюсь.
Вчитель: Що ж, дуже сумно. Сідай, друже. Можливо наш настрій піднімe сьогоднішній урок.
II.      Актуалізація опорних знань (проводиться у формі конкурсів)
Перший конкурс: «моя казка мовою хімічних елементів»(використовується метод "мікрофон")
 Учні зачитують складені ними історії, в яких вони використали слова-назви хімічних елементів (це домашнє завдання з попереднього уроку).Наприклад: поїхав я якось до Європій ……
Другий конкурс: «Хто більше»
 Написати якнайбільше символів хімічних елементів: Карбон, Силіцій, Калій, Ферум, Оксиген, Сульфур, Кальцій, Купрум, Фосфор, Нітроген, Натрий, Цинк, Гідроген.
Tpemй конкурс: «Хто швидше»
Скласти якнайбшьше назв хімічних елементів із запропонованих літер: н; р; ц; й; к; i; о; т; и; л; ь; а; х.. (Натрій, Кальцій, Хлор, Цинк)
Четвертий конкурс: «10 кроків»
Учасник гри, ступаючи крок, повинен назвати хімічний елемент. Переможе той, хто зробить більше кроків.
П'ятий конкурс : Bipю не вірю»
       Хімія -це наука про живі організми
       Атом -це найдрібніша частника речовини що визначає і властивості
       Повітря -це суміш
       За допомогою магніту можна розділити суміш піску та сірки
       Хімічний елемент-це вид атомів з різним зарядом ядра
       Властивості речовин можуть бути фізичними або хімічними
Підсумок: Вчитель разом з учнями визначає найбільш активних учасників.
III. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми уроку ,обговорення епіграфу до уроку
Вчитель: Ми з вами вивчили назви, символи i вимову лише 20 хімічних елементів. Але сьогодні відомо 115 хімічних елеметів, bci вони дружать між собою, не ворогують, кожен має свою" кімнатку" i свої властивості. Велика заслуга в цьому Дмитра Івановича Менделеева.
Повідомлення учнів про біографію Менделеева
Майбутній учений народився в 1834 р. у Тобольську i був останньою, сімнадцятою дитиною в родині директора Тобольської гімназії Івана Павловича Менделеева та його дружини Марії Дмитрівни. У час його народження в родині Менделеевих з дітей залишилося в живих два брати та п'ять сестер. Дев'ятеро дітей померли ще в молодшому дитячому він, а трьом з них батьки навіть не встигли дати імена.
Навчання Дмитру Менделєєву в Петербурзі в педагогічному інституті спочатку давалося нелегко. На першому курсі він з усіх предметів, крім математики, одержав незадовільні оцінки. Але на старших курсах середньорічний бал Менделєєва дорівнював чотирьом із половиною (з п’яти можливих). Він закінчив інститут у 1855 р. із золотою медаллю, одержавши диплом старшого вчителя.
Життя не завжди було прихильним до Менделєєва: були в ньому і розрив з нареченою, і недоброзичливість колег, і невдалий шлюб, а потім і розлучення... Два роки (1880-1881 рр.) були дуже важкими в житті Менделєєва. У грудні 1880 р. Петербурзька академія наук відмовила йому в обранні академіком: «за» проголосувало дев’ять, а «проти» — десять академіків.
Узимку 1867-1868 рр. Менделєєв почав писати підручник «Основи хімії» і відразу зіткнувся з труднощами систематизації фактичного матеріалу. До середини лютого 1869 р., обмірковуючи структуру підручника, він поступово дійшов висновку, що властивості простих речовин (а це є форма існування хімічних елементів у вільному стані) й атомні маси елементів зв’язує певна закономірність.
У 1867 р. Менделєєв став завідувати кафедрою загальної і неорганічної хімії фізико-математичного факультету Петербурзького університету, а наприкінці року йому надали довгоочікувану університетську квартиру. У травні 1868 р. у Менделєєва народилася улюблена дочка Ольга.
У 1881 р. нарешті був розірваний шлюб Менделєєва з першою дружиною, яка зовсім не розуміла чоловіка та дорікала йому за відсутність уваги.
Менделєєв багато чого не знав про спроби його попередників розташувати хімічні елементи за зростанням їхніх атомних мас і про наявні при цьому казуси. Наприклад, він не мав майже ніякої інформації про роботи Шанкуртуа, Ньюлендса та Мейєра.
Ученьї. В XVIII столітті було відомо понад 63 хімічних елементів. їх необхідно було якось систематизувати. Багато вчених працювало над цим питанням. Велика заслуга в цьому Дмитра Івановича Менделєєва.
Вирішальний етап його роздумів настав 1 березня 1869 р. (14 лютого за старим стилем). Днем раніше Менделєєв написав прохання про відпустку на десять днів для обстеження артільних сироварень у Тверській губернії: він одержав листа з рекомендаціями щодо вивчення виробництва сиру від О. І. Ходнєва — одного з керівників Вільного економічного товариства.
Відкриття Періодичного закону
Одного разу за сніданком Менделєєву спало на думку зіставити близькі атомні маси різних хімічних елементів їхні хімічні властивості.
Недовго думаючи, на зворотному боці листа Ходнєва він записав символи Хлору СІ і Калію К з досить близькими атомними масами, рівними відповідно 35,5 і 39 (різниця всього в 3,5 одиниці). На тому ж листі Менделєєв накидав символи інших елементів, відшукуючи серед них подібні «парадоксальні» пари: Фтор F і Натрій Л/а, Бром Вг і Рубідій Rb, Йод І і Цезій Cs, для яких розходження мас зростає з 4,0 до 5,0, а потім і до 6,0. Менделєєв тоді не міг знати, що «невизначена зона» між явними неметалами і металами містить елементи — благородні гази, відкриття яких надалі істотно видозмінить Періодичну систему.
Після сніданку Менделєєв закрився у своєму кабінеті. Він дістав з конторки пачку візитних карток і став на їхньому зворотному боці писати символи елементів і їхні головні хімічні властивості.
Менделєєв перекладав картки з одного горизонтального ряду в інший, керуючись значеннями атомної маси та властивостями простих речовин, утворених атомами того самого елемента. У котрий раз на допомогу йому прийшло досконале знання неорганічної хімії. Поступово почав вимальовуватися вигляд майбутньої Періодичної системи хімічних елементів.
Так, спочатку він поклав картку з елементом Берилієм Be (атомна маса 14) поруч із карткою елемента Алюмінію А1 (атомна маса 27,4), за тодішньою традицією прийнявши берилій за аналог алюмінію. Однак потім, зіставивши хімічні властивості, він помістив Берилій над Магнієм Mg. Засумнівавшись у загальноприйнятому тоді значенні атомної маси берилію, він змінив її на 9,4, а формулу оксиду берилію переробив з Ве2Оз на ВеО (як в оксиду магнію Mg). До речі, «виправлене» значення атомної маси берилію підтвердилося тільки через десять років. Так само сміливо діяв він і в інших випадках.
Поступово Дмитро Іванович дійшов остаточного висновку, що елементи, розташовані за зростанням їхніх атомних мас, виявляють явну періодичність фізичних і хімічних властивостей.
Протягом усього дня Менделєєв працював над системою елементів, відриваючись ненадовго, щоб погратися з дочкою Ольгою, пообідати і повечеряти.
Увечер11 березня 1869 р. він  начебто переписав складену ним таблицю i за назвою «Дослід системи елементів, заснованої на їхній атомній вазі та xiмічній подібності» подав у друкарню, зробивши позначки для укладачів i поставивши дату «17 лютого 1869 р.» (це за старим стилем).Так був відкритий Періодичний закон.
Учень1. В XVІІІ столітті було відомо понад 63 хімічних елементів. Їх необхідно було якось систематизувати. Багато вчених працювало над цим питанням.
Казка
Учень2. Одного разу Менделєєву приснився прекрасний сон. До нього прийшли Натрій, Калій і Літій.
Літій. Ми хочемо бути одною родиною, щоб якось здружитися з царицею – Водою та гоноровим хлопцем – Оксигеном.
Натрій. Хоча ми досить активні забіяки, але я дружу з Хлором і утворюю з ним досить корисну речовину – кухонну сіль.
Калій. В нас багато є спільного, але я найсильніший з братів і найважчий. Тому я буду господарем цієї родини.
Менделєєв. Ну добре, хлопці, станьте один за одним в порядку зростання вашої ваги. А оскільки ви дуже активно контактуєте з водою, то скупайтеся в ній так, щоб аж дим пішов. За цю вашу властивість я вас назву лужними металами, досить активними. Ви будете становити І групу.
Учень. Поміркувавши та вивчивши їх властивості, він їх розмістив у першу групу. Закляті вороги лужних металів Флор, Хлор, Бром (вони завжди нападають на лужні метали забираючи від них електрони ), теж захотіли об’єднатися у родину. Вони також прийшли з своєю пропозицією.
Менделєєв. Нехай буде по вашому. Живіть собі з своєю родиною. А за те, що ви породжуєте солі, я вашу родину назву Галогенами.
Учень. Але на цьому все не скінчилося. До вченого збіглися Гелій, Неон, Аргон.
Неон – ми не хочемо мати діла ні з ким, не будемо ні дружити, ні ворогувати з іншими елементами. Дайте нам пай десь на самій окраїні.
Менделєєв. Оскільки ви досить смирні, прикладні, дисципліни не порушуєте, то я вас буду ставити в приклад і дам вам назву Інертні (благородні) елементи.
Учень. Всі решту елементів гамузом прийшли атакувати Менделєєва. Одні з них жалілися на свою неправильну вагу, інші – на подвійний характер, а були й такі, які скаржилися на своїх сусідів. Зчинився такий гул та гамір, що вчений не витримав і виголосив:
Менделєєв. Шикуйсь! Рівняйсь! Струнко! Щоб між вами був мир і злагода, станьте в порядку зростання вашої ваги, так ,щоб утворилося 7 рядів.
Учень. Всі 63 елементи почали шикуватися за вагою. Дуже зраділи лужні метали, галогени, інертні елементи тому, що вони стали жити родинами. Але всі помітили, що є дуже багато вільних кімнат і здивувалися.
Менделєєв. У цих вільних кімнатах будуть проживати ваші брати – елементи, які приїдуть пізніше до вас в гості.
Учень. Проснувшись, Менделєєв створив періодичну систему хімічних елементів, якою користується весь світ, за якою можна знайти всі відомості про той чи інший хімічний елемент.
   Учитель з учнями обговорює зміст казки, проводячи аналогію з навчальним матеріалом
Вчитель. Взявши за одиницю класифікації хімічних елементів їх вагу, Менделеев розмістив їх у періодичну систему. Вона складається з вертикальних стовпчиків -груп,   горизонтальних  рядів  -  періодів.   Періодом   називаеться горизонтальний ряд  хімічних елементів, який починаються лужним металом i закінчується інертним газом. Є 7періодів: I - III малi; IV- VI великі; VII- незавершений. Вперіоді знаходяться елементи з різними властивостями. У групи-(вертикальний ряд) об'єдналися елементи з подібними властивостями. Є 8 груп. Кожна група поділяється на головну i побічну підгрупи. До побічних підгруп входять елементи тільки великих періодів. А до головних підгруп - елементи малих i великих періодів.
  Розповідь вчителя про будову ПС
Вчитель poзвішує  на дошці кольорові картки з написом номера групи та їх відповідною назвою.Учні в зошитах занотовують інформацію з дошки.
IV. Узагальнення та систематизація знань.
Проводиться у формi гри-руханки "Я -елемент Періодичної системи"
Кожному учневі вчитель роздає картку з символом хімічного елемента ,роль якого він буде виконувати.
Завдання:
o   Встаньте елементи 1-ої групи
o   Встаньте елементи 8-ої групи
o   Встаньте лужно-земельні метали
o   Встаньте елементи малих періодів
o   Встаньте халькогени
o   Встаньте елементи з номерами17, 35, 53. Як називаеться ваша родина?
o   Встаньте Гідроген .Сульфур та Карбон.Хто з вас найважчий?
o   Встаньте Літій ,Натрій, Калій та Хлор.Хто з вас зайвий?
o   Встаньте  всі учні  .Хто   ви   є ?(елементи)   yci   разом   ви   утворюеєте що?(ПЕРІОДИЧНУ СИСТЕМУ Д.І.МЕНДЕЛЕЄВА)
Вчитель:Як ви вже переконалися, що можуть бути сни віщими ,але для цього потрібно багато працювати. Знання про періодичну систему нам будуть дуже потрібні при вивченні xiмії.Bи зрозумієте всю її важливість та значення
В ней стройность и величие
Любимейших поэм.
Без многословья книжного
В ней смысла торжество.
И элемента лишнего
В ней нет ни одного.
Гладков
V. Домашнє завдання:
·       вивчити будову ПС
·       скласти розповідь про періодичну систему як місто ,в якому живуть хімічні елементи
VI.Підсумки уроку
                             Фото з уроку:
                             



Комментариев нет:

Отправить комментарий